Marion Mortensen

Byrådsmedlem i Vejen Kommune

Hvad vil jeg

31. januar 2022

Vejen Kommune skal være Danmarks bedste Kommune!

Jeg har særligt fokus på at:

o   Det skal være attraktivt at bosætte sig i Vejen Kommunes landsbyer. Vejen Kommune skal have 21 forskellige, unikke og blomstrende landsbyer.

Jeg vil arbejde for, at der i højere grad bliver lyttet, støttet og kompenseret økonomisk, til lokale frivillige initiativer.

o   Hærvejsklyngen og nye klynger i Vejen Kommune, skal have samme kommunale bevågenhed og anerkendelse i kommunen som Lokalrådene.

Klynger opstår og sammensættes på tværs af lokalsamfund, og løfter opgaver der er for tunge at løfte lokalt. Det kan være turisme, bosætning, transportformer, forskellige sammenhængende stisystemer etc.

o   Vejen Kommune skal omstilles til en klima- og miljøvenlig kommune, og gå forrest med omstilling til sol- og vindenergi, aftage overskudsvarme fra virksomheder. Endvidere i højere grad separationskloakere og anvende overfladevand til rekreative områder og vådområder. Der skal planlægges omfartsveje i Vejen øst og Brørup øst.

o   Vejen Kommune skal være iblandt de bedste i Danmark til, at sende de unge mennesker videre til voksenlivet, som uddannelses- og/eller erhvervsparate. Udsatte og kognitivt svage børn og unge skal spottes langt tidligere, og både børn, unge og forældre skal have støtte og supervision, således at de unge kommer godt ind i voksenlivet.

o   Sagsbehandling i alle afdelinger kan blive bedre, og bør foregå med respekt for sagen, og som udgangspunkt, til ansøgers bedste. Sagsbehandling i alle kommunens afdelinger bør foregå under mottoet “vi skal se muligheder frem for begrænsninger”.